Vad är Rallylydnad?

Bakgrund

Rallylydnad kan beskrivas som avancerad vardagslydnad i positivt samarbete mellan förare och hund. En blandning mellan vardagslydnad, tävlingslydnad och freestyle. Teamet, hund och förare, går runt en bana på minst 15 × 25 meter som innehåller 10–20 olika övningar/moment (beroende på klass).

Momenten är illustrerade med bild och text på skyltar. Det krävs inget perfekt fotgående, men hunden går normalt på förarens vänstra sida och ska befinna sig under förarens kontroll. Teamet ska ha kontakt med varandra och utstråla glädje och samarbete under hela genomförandet. Föraren får kommunicera obegränsat med hunden med rösten och/eller tecken. Man får prata, uppmuntra, klappa händerna eller ha andra verbala uppmuntrande förstärkningar för att uppnå bästa möjliga resultat.

Det är INTE tillåtet att ge hunden tillrättavisande, åthutande eller för hunden obehagliga röst- och/eller teckenkommando. Föraren får inte medvetet röra hunden under tävling eller belöna med godis/leksak.

Det råder en härlig, varm och hjärtlig kamratanda på kurser och tävlingsplatser. Vi gläds åt varandras framsteg, och peppar varandra när det behövs.

Meningen med rallylydnad är att det är en sport öppen för alla människor oavsett ålder och det spelar ingen roll om man sitter i rullstol eller går med hjälp av en rullator eller hoppar omkring på kryckor, då anpassas bara banan så att hjälpmedlen får plats. Inte heller spelar det någon roll vilken ras man har eller om man har en blandrashund.

Det viktigaste är att teamet, hund och förare, har roligt medan man utövar rallylydnad och gör det i harmoni tillsammans.

Rallylydnad för vem och i vilket syfte?

Rally har den vanliga familjehunden i åtanke och betoningen ligger på glädje och samarbete.

Målsättningen för träningen är att skapa en hund som fungerar väl i hemmiljö tillsammans med familjen likväl som på offentliga platser eller tillsammans med andra hundar. Teamet strävar efter smidighet och uppmärksamhet med positiv utstrålning. Men även pensionerade agilityhundar och tävlingslydnadshundar kan skolas om till rally. Rallyn passar också för hundar med artroser.

Rallylydnaden blev en officiell gren 1 juli 2011.

Vår verksamhet

Vi håller kurser för nybörjare till det färdiga tävlingsteamet, vi anordnar träningsgrupper som träffas och tränar tillsammans, anordnar officiella tävlingar, klubbmästerskap och ibland har vi träningstävlingar. Vi har flera utbildade rallylydnadsinstruktörer och vi håller oss uppdaterade med vad som händer inom rallylydnad.

Hos oss är alla välkomna!

Det enda kravet är att man är medlem i Vallentuna Brukshundklubb och har kul med sin hund.

En annan bra sak med rallylydnaden

För att träna på rallylydnadsmomenten behöver man inte ha skyltar, koner eller tävlingsplaner, utan man kan träna var man än är.

Man kan använda sig av naturen – torget, busshållplatsen, gångbanan m.m – och bestämma sig för att vid lyktstolpen ska man göra en vänstersväng, vid trädet gör man en höger runt, vid stenen gör man en dubbel slalom, eller att man ska träna på front medan man väntar på bussen/tåget osv. och vips har man fått en roligare promenad/stund tillsammans med sin hund, utan att behöva anstränga sig speciellt mycket.