Välkommen till Agility

I intressegruppen för agility på VaBK har vi ansvaret för alla aktiviteter som rör agility, som tävlingar, klubbmästerskap och gemensamma träningar.

För att planera årets aktiviteter har vi ett vår- och ett höstmöte där alla intresserade är välkomna. Vi bestämmer gemensamt träningsdagar och upplägg samt pratar ihop oss om aktiviteter inom sektorn som tävlingar och klubbmästerskap.

Alla tävlingsekipage kan även tävla om att bli årets agilityekipage på Vallentuna BK, och vi anordnar ett klubbmästerskap per år där både nybörjare och mer erfarna kan vara med och tävla och ha kul.

Om man blir väldigt intresserad av agility finns möjlighet att gå som assistent på en kurs och i förlängningen få gå instruktörsutbildning och själv lära ut agilitymomenten till nya ekipage.

För att våra aktiviteter ska fungera vill vi mer än gärna ha just din hjälp – det blir roligare ju fler vi blir.

För att hitta träningskompisar och se vad som är på gång gå in på facebookgruppen ”Vallentuna Brukshundklubb”.

Vad är Agility?

Agility betyder vighet och smidighet och är naturligt för hundar. Det som är så bra med agility är att hunden får utlopp för sitt behov av att hoppa, krypa, balansera och springa slalom i nära samarbete med föraren. De allra flesta hundarna älskar agility och får ett bättre självförtroende. Agility är glädje, action och lyckan att få prestera något tillsammans med sin bästa vän!

Alla kan

Alla raser kan hålla på med agility, de olika raserna har bara lite olika förutsättningar. På samma sätt är det för oss mattar och hussar! Det spelar ingen roll om man är gammal eller ung, har något handikapp, vi anpassar bara agilityn efter våra egna förutsättningar. Man kan självklart se agility som en mycket trevlig aktivering för hunden och människan, utan att behöva tänka på att man ska ut och tävla. Det är det som är det fina med agility – man bestämmer själv!

När kan man börja?

För att börja med agility ska hunden ha fyllt 1 år. Hundens skelett, muskler, senfästen med mera anses vara färdigvuxna då. Börjar man tidigare är risken stor att det blir påfrestningar som kan leda till skador. Hunden ska vara frisk, helst vara röntgad – men det är inget krav. Någon övre åldersgräns finns inte, utan man får bedöma efter hundens allmäntillstånd.

Några saker att tänka på

• Vi är väldigt måna om hundarnas säkerhet och därför ska man inte använda balanshindren, dvs. balansbommen, A-hindret eller gungan, utan att ha fått en grundläggande information om dessa hinder. Du kan riskera att skada eller skrämma din hund om du använder hindren på ett felaktigt sätt.
  • Våra hinder är dyrbara och vi är väldigt rädda om dem. Därför ska barn eller vuxna inte klättra, krypa, leka eller vila på dom. Dessutom så kan du ju ha oturen att skada dig själv eller ditt barn. Det är inte heller någon bra idé att använda hindren till att binda upp hundarna på.
  • För att undvika onödiga ”luktpauser” för hundarna bör du se till att de är ordentligt rastade innan du går ut på planen. Vi vill undvika att det blir pinkpaus på hindren. Skulle nu olyckan vara framme ber vi dig skölja av pinkstället med ättiksvatten.
  • Godisbelöning är jättebra, men vi vill att du använder burklock, skål eller liknande när du använder hindren. Lägger du godiset i tunneln, på balansbommen eller direkt på marken har du bidragit till att orsaka en onödig luktpaus, något som inte uppskattas, utan försvårar för ekipagen som kommer efter er.
  • De hinder, stolar och annat du lånar av oss ställer du självklart tillbaka. Märker du att något är sönder blir vi glada för om du meddelar någon i klubben med förtroendepost om detta.

Om vi alla hjälps åt att tänka på allt detta blir agilitylivet så mycket enklare. I övrigt gäller samma regler som för hela klubben.

Läs mer om agility

Svenska Agilityklubben, SAgiK, är en specialklubb under SKK och har verksamhetsansvar för agility.

Har du andra förslag på agilityaktiviteter?

Tävling

Att tävla för Vallentuna Brukshundklubb

Vi ser fram emot ett innehållsrikt och framgångsrikt tävlingsår för alla VaBK:s ekipage!

Du som har en blandrashund: Kom ihåg att skaffa tävlingslicens!
Den måste alltid visas upp vid tävling.

KM och Årets ekipage

Du som är aktiv inom agility i Vallentuna Brukshundklubb har möjlighet att kämpa om två olika titlar i klubbens regi, Klubbmästare och Årets ekipage