Du visar för närvarande Introduktionskurs till viltspår

Introduktionskurs till viltspår

Introduktionskurs i viltspår

4-6 deltagare

Att viltspåra med sin hund är en utmärkt aktivitet, både för oss människor och för hunden! De flesta hundar älskar att använda sin nos.

Inga speciella förkunskaper krävs.

Hunden ska vara vaccinerad enligt SKK:s riktlinjer.

Kursbeskrivning

Syftet med denna introduktion är att du skall få lära dig grunderna i viltspår avseende vad ett viltspår faktiskt är och hur du kommer igång till att gå viltspårprov och kanske erhålla ett championat i slutändan.

Kursen är uppdelad på 2 helger(lördag och söndag) med ca 2 veckors intervall.

Under kursen kommer vi varva teori med praktik. Dom praktiska övningarna syftar till att bygga relation/förtroende mellan dig och din hund samt att vi försöker få så spårsäkra hundar som möjligt.

Spåren kommer variera i längd (50-250 m) och underlag(skog, asfalt, berg och fält). Vi kommer även vid två av tillfällena(söndag) prova på skott (frivilligt att deltaga på denna aktivitet).

Första tillfället sker vid Vallentuna Brukshundsklubb. Övriga tillfällen kommer ske på olika platser som kommuniceras på plats.
Vid första tillfället får du rådjursskank, blod, flaska, handskar. Vi kommer även att titta på utrustning vid första tillfället och möjlighet att beställa utrustning kommer att finnas.

Kursen är på 4 gånger och börjar lördag 20 augusti kl 9:00-12:00.

Kostnaden är 1 800 kr plus att du behöver vara medlem i VaBK om du inte redan är det.

Sista anmälningsdag är onsdag 17 augusti.

Kläder efter väder – vi är ute i alla väder!

Instruktör

Hans Hasselgren

Aïda och jag är svensk Viltspårschampion. Vi tränar nu elitspår samt för norskt Viltspårschampionat